I dag öppnade Bloggy, en ny svensk mikrobloggtjänst, för allmänheten. Tjänsten som utvecklats av Jonas Lejon, har tidigare varit i en stängd betaversion där inbjudan krävts för att kunna skapa ett konto.
Personligen har jag varit mest aktiv på Jaiku där jag skriver på svenska och på Twitter där jag skriver på engelska. Bloggy har jag inte riktigt kommit igång med även om jag gillar funktionaliteten som klart klår konkurrenterna. Men det kanske är dags att börja använda Bloggy mer nu, speciellt när Google meddelat att de slutar utveckla Jaiku. Å andra sidan kanske det innebär en pånyttfödelse för tjänsten.
Så jag får omformulera frågan jag ställde häromdagen i mitt inlägg om Bank of Americas kundtjänst på Twitter. När får vi på allvar se svenska företag utnyttja mikrobloggar för att stärka sina kundrelationer?
Några andra inlägg om Bloggys lansering:
- Bloggy öppnar för alla
- Bloggy – Go for it! – Join Simon
- Bloggy öppnar – Frisim
- Nu öppnar Bloggy – utbloggen
Mig hittar ni på http://johanbryggare.bloggy.se/