För några dagar sedan fick vi äntligen upp första versionen av SEB Newsroom vilket känns väldigt roligt.  Jag tror faktiskt inte att jag skrivit om våra egna aktiviteter och projekt inom SEB än så det kanske är på tiden att åtminstone nämna något vi gjort, för det är inte så att vi sitter och rullar tummarna och inte förstår vad som händer och vilka möjligheter som finns med ny teknik och sociala medier.

Jag bloggar dock som privatperson och många andra saker är också intressanta att ta upp samtidigt som det inte ligger för mig att skryta så jag nöjer med mig ett ganska kort inlägg. Jag ska heller inte ta åt mig något större ära av SEB Newsroom, utan har mest deltagit på ett hörn med synpunkter och input.

seb_newsroom_screenshot_460

Sajten har tagits fram tillsammans med Hallvarsson & Halvarsson och är byggd i Episerver.  Den är självklart integrerad med de övriga sociala kanaler vi finns i, till exempel Youtube, FlickrSlideshare och Scribd samt att den har en rätt trevlig mashup med Google Maps. Dessutom tycker jag att lyfter vi fram våra experter som finns på Twitter på ett kul sätt; exempelvis vår chefstrateg Henrik Mitelman, företagarekonom Ingela Hemming och fondchef Tove Bångstad.  (Nu är inte jag någon officiell expert, men jag finns som @johanbryggare ifall någon är intresserad)

RT, @, dm och bra synpunkter via Twitter
Lite roligt är också att det visade sig finnas ett ganska stort intresse för nyhetsrummet.  Twitterinlägget jag skickade ut om att vi lanserade sajten genererade en hel del RT:ar och jag fick värdefulla synpunkter och tips att ta hand om, en hel del hejarop och någon enstaka kritiska röst som rör att vi kanske hade kunnat gå längre. Och det kan man förstås alltid, men ett steg i taget 🙂

Så har du inte redan kollat in sajten, gör det! (Och alla synpunkter tas tacksamt emot)

Läs också

Social Pressbank signerad SEB (the Jennie)