Efter att ha lyssnat på Umair Haque från Havas Media Lab på Daytona Sessions blev jag inspirerad att tänka mer kring hållbar utveckling, hjälp till självhjälp och hur man som företag (och kanske speciellt finansiell institution) kan skapa mer och bättre värde för kunder och omgivning. Jag planerar att återkomma i ämnet i fler inlägg framöver. Först ut är dock ett litet exempel runt en av mina favoritföreteelser – Kiva.
Kiva B4B
Kreditkortsföretaget Advanta i USA har startat en community som heter Kiva Business 4 Business, där de arbetar tillsammans med Kiva för att få amerikanska entreprenörer att hjälpa sina motsvarigheter i tredje världen. Förutom marknadsmaterial för att kunna visa på sin välvilja och uppmuntra andra att göra likadant finns även ett ekonomiskt incitament.
Varje gång du använder ditt kreditkort för att ge ett lån via Kiva så matchar nämligen Advanta ditt lån med upp till 200 USD per konto och månad.
Advanta grundades 1951 av Jack Alter, en skollärare från Philadelphia, med syfte att ge lån till behövande lärare. I dag är det ett av de största kreditkortsföretagen i USA som är inriktade mot mindre företag. De driver också communityn ideablob.com, som riktar sig just mot småföretag och entreprenörer.
Vem blir först?
Det är ett fantastiskt bra initiativ som jag gärna ser att något företag här hemma anammar. Frågan är vem som blir först.