Läsvärt vecka 8 2011 – kunddriven innovation, facebookinlägg och vetenskapsbilder

Photo by Maciomhair

Lite blandad kompott som vanligt. Artiklarna om kunddriven innovation var extra intressanta så jag hoppas kunna återkomma till ämnet i ett separat inlägg.

Banking

Innovation

  • User-Led Innovation Can’t Create Breakthroughs; Just Ask Apple and Ikea | Co.Design
    Att lyssna på kunderna och användarna är enligt artikelns författare på många sätt en dålig idé. Användarinsikter kan inte förutsäga framtida behov, det hindrar kreativiteten, gör att du missar disruptiva innovationer och att du riskerar att bli alltför lika konkurrenterna. Exemplen är IKEA och Apple som istället leder användarna.

    Något ligger det i det, men jag tycker också att inställningen är rätt elitistisk. Klart som tusan att du ska utnyttja de tillfällen som finns till att fråga kunder, involvera dem på olika sätt och trigga dem att komma med idéer. Att tro att andra än du själv inte klarar av att tänka stort och nytt tror jag är fel. Sen är det självfallet upp till dig som leverantör att värdera vad du ska satsa på och inte blint lita till de förslag flest röstat på. Och säkert finns det många i den egna organisationen som också borde aktiveras på andra sätt i innovationsprocessen.  Självklart är det också klokt för de företag som har möjlighet att satsa på egen forskning och utveckling för att kunna skaffa sig ytterligare fördelar. Men gör det tillsammans med ett kunddrivet utvecklingsspår.

    Läs också Kundinsiktsdriven innovation är inte självklar av Joakim de Leeuw på Avanza.

  • The Dumb Growth Revolution | Management Innovation eXchange
    Tahrir Square, Trafalgar Square och Times Square är bara några få tum från varandra. Snart ser vi uppror mot de förstenade samhällsinstitutionerna och företagen från förra årtusendet. Kanske lite väl revolutionsromantiskt från Umair, men värt en genomläsning.
  • How To Play The Value Game
    Läsvärt om att arbeta med konverteringen mellan social valuta och finansiell valuta.

Intranät

  • Social #Intranets: Silos, Culture and Moderation
    Bara för att du har ett nytt “socialt” intranät, betyder det inte att företaget är socialt. Det betyder heller inte att fenomenet med silor upphör att existera. Men det betyder att du får fortsätta arbeta med företagets kultur för att nå dit du vill.  Tipstack till @beantin.

Webb och sociala medier

Video och foto

Lifehacks